Alla inlägg under januari 2014

Av Ann - 5 januari 2014 00:00

Igår fick jag återigen låna Gunillas nordsvenska travare Ena som är så väldigt intressant att rida. Hon har lätt att lära men vad hon än gör så blir det ofta för mycket då hon är så himla rörlig. Skritten börjar vi få koll på men hon är så stark i sitt påskjut så snart hon börjar trava eller galoppera och hon hamnar då lätt på bogarna och vill dra iväg. Påskjutet gör också att hon lätt ställer om fel i höften och då åker jag som om jag vore en liten vante ut på utsidan av bröstkorgen :)) Så igår tog jag tag i saken. Under en stund blev det upprepade övergångar från skritt, några stegs trav respektive galopp och därefter avsaktning igen till skritt. Alla övergångar i försök till en slutarörelse för att Ena skulle hålla innerhöften på plats. Det blev helt klart bättre balans för både Ena och mig och vi var nog båda väldigt nöjda med vad vi lärde oss av passet.


Ny länk på hemsidan!

Att Guerinieres "School of horsemanship" har gått att få tag på online visste jag sedan tidigare. Jag har själv printat ut hela boken vilket ju blev ett antal sidor :)) Att ytterligare en publikation finns att få tag på  "A treatise upon horsemanship" var däremot en nyhet. Länk finns nu under Tips på media !

 

#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 3 januari 2014 00:00

Som ex tävlingsryttare så har jag fram tills nu nog ändå inte riktigt förstått med vilken lätthet hästen kan låta sig föras i balans mellan de indirekta tyglarna. Jag tror emellertid det börjar gå upp ett litet Liljeholmens ;) Framför allt har jag sista månaderna fått lite fler erfarenheter av yttertygelns funktion och dess betydelse för hästens balans på voltspåret och för utsidans bogfrihet. Även om det nu är mycket longering som gäller för Venus del så försöker jag jobba en stund i handwork var gång med de indirekta tyglarna. Venus vill gärna lägga förhållandevis mycket tyngd på ytter bog och jag vill att hon ska få en liten viktförskjutning inåt så att hon får en mer korrekt rotation i bröstkorgen och så att ytterbogen blir friare. För att riktigt sätta hjälpgivningen på sin spets så försöker jag göra markövningarna med mig själv i den position som innebär att jag för med en hand. Detta är väldans klurigt för både Venus och mig men det är lika bra att ta "tjuren vid hornen" ;) Vi lär oss lite för var gång och det blir korta stunder när hjälpgivningen faktiskt fungerar! Enstaka ögonblick känner jag att min pålle är i ramen mitt mellan tyglarna och att hon följer mig nästan i tanken när jag går jämte sadelläget och tyglarna i stort sett hänger. En härlig känsla! Oj vad vi ska träna vidare på detta :))


Här har jag förtydligat med spöets position att Venus ska föra över tyngden mer mot inner framben när jag använder den indirekta yttertygeln.

   

#ridkonst #dressyr

Av Ann - 2 januari 2014 00:00

Då var 2014 här som jag ser riktigt fram emot. Nytt reklammateriel är utarbetat och beställt och almanackan som varit ganska tom under julhelgerna börjar nu fylla på sig igen. Första halvåret blir riktigt spännande. Bland annat är det bara två veckor till prova-på-dagen på Gustavsborg (se info i högerspalten) och i april blir det en vecka för Venus och mig nere hos Bent Branderup. Sedan är naturligtvis festivalpass inköpta till ARena2014 24-25 juli :)

Venus och jag arbetar för tillfället mest med longeringen som jag måste erkänna blivit försummad de sista månaderna. Jag har varit så fokuserad på det jag hittat i min sits så att jag velat undersöka detta lite mer innan jag kunnat lägga energi på arbetet från marken. Så är det när man bara har en häst, den stackars kraken får traggla... ;) Jag har dock också lånat Gunillas nordsvensk Ena vid några tillfällen och det känns verkligen som om min egen rotation börjar bli befäst i båda varven, som om jag nu lättare kan släppa ned min innerhöft och släppa upp hästens utsida av bröstkorgen samtidigt som jag fortfarande kan sitta mitt över hästen. Jag har haft mycket hjälp av senaste Hanna-kursen, av Bent Branderups online-videos och inte minst min massageterapeut! Nu är det då fokus på att få kommunikationen med Venus att fungera bättre i longerlinan :)


För alla sitsintresserade kan jag verkligen rekommendera Bent Branderups online-videos, speciellt "Academic seat" och "Academic leg". Trailers

 
#ridkonst #dressyr #ridning     

Ovido - Quiz & Flashcards