Alla inlägg under september 2014

Av Ann - 30 september 2014 00:00

Sent igår kväll så blev det med Åsas hjälp träning över bommar. Jag måste erkänna att jag själv kan väldigt lite om bomövningar, Åsa däremot är expert! :) Det är väldigt intressant att se/ känna hur hur den akademiska hjälpgivningen och Venus och min följsamhet fungerar i den här typen av träning. Vi kom fram till att vi har lite till att jobba på, speciellt mina indirekta tyglar och den där högerbogen ;) Men framför allt är det roligt att se vad bomövningarna gör för Venus balans och vinklar i bakbenen. Venus blev i slutet av passet så mjuk att sitta på, mer lättförd och så lätt i sin framdel. Vet inte varför men det känns nästan som lite fusk haha. En härlig känsla i alla fall :)  


Några bommar på marken i solfjädersform. Så enkelt men så nyttigt...

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 29 september 2014 00:00

Tänk vad de stackars hästkrakarna får stå ut med våra inkonsekventa hjälper. Jag kom på mig själv igår med att jag under longeringen försökte få min pärla att gå mer framåt och i mer framåt - nedåt samtidigt som min position omedvetet bad henne om mer samling/ flytta bak tyngdpunkten. I den avancerade longeringen får man tänka lite tvärtom när det gäller longörens position och jag har faktiskt lite svårt att ställa om märker jag. Och jag som nästan var lite  bekymrad en stund för att Venus inte bjöd tillräckligt och trodde att hon eventullt hade ont någonstans :)) Men det löste sig ju till sist då Venus naturligtvis svarade betydligt bättre när jag korrigerat mig själv.


Igår introducerades den här söta lippizanerkorsningen för kapson och akademisk ridkonst. Ifrågasättande var hon, precis som ston brukar vara, och hon visade direkt om matte blev otydlig i hjälperna eller i sin position. Samtidigt så blev hon väldigt nöjd när matte gjorde rätt och när hon själv fick beröm. Precis så som en bra läromästare ska vara :)

 


Anna & Leo gjorde sitt första uppsuttna akademiska pass igår vilket gick super. Anna fick träna på att föra Leos bogar med de indirekta tyglarna och så på att försöka känna  när inner bakben var i luften vilket inte var helt lätt på denna breda hästrygg :)

 


Venus fick sig ett longerpass. Vi inledde passet med ett försök till mjuka tyngdförflyttningar i halten. Venus knäppte till en aning i nacken här på bilden och fick inte heller vikten riktigt rätt fördelad på bakbenen (jag hade önskat mer vikt på inner).  MEN vi fick faktiskt till vinklar i båda bakbenen så att hon satte sig lite vilket kändes väldigt bra   :)


#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 26 september 2014 10:03

Egentligen finns det bara två sorters ridning, bra och dålig. Bra ridning för mig personligen är det som utvecklar och stärker hästen fysiskt och mentalt, förebygger skador och bidrar till hästens välmående. Dålig ridning är f.a. det som överbelastar, ger smärta, bryter ned hästen och förkortar livslängden.  Samtidigt så är det ju olika faser som man måste ta sig igenom innan man hittar den där balansen man eftersträvar i ridkonsten eller den där kommunikationen med respektive häst som gör att allt ser lätt och harmoniskt ut. Det är ju inget som kommer av sig självt och svårigheter har väl alla hästar och ryttare periodvis, även de allra bästa, och att påstå något annat är bara humbug eller möjligtvis okunskap...

Det är ju också så att det man inte har kunskap om kan ibland vara svårt att förstå. Det har varit en del diskussioner sista tiden på olika forum angående klassisk och akademisk ridkonst, handens och sitsen funktion, vad som är rakriktning mm. mm.. Det är lite svårt att för oinsatta förklara ett helt ubildningskoncept i en skriftlig konversation som t.ex på ett FB-forum. Jag försökte ett tag nu i veckan men det var bara att ge upp, haha :))  Samtidigt är det ju bra med kritiska synpunkter! Även om man har olika tolkningar och åsikter så finns det ju alltid att lära av varandra inom olika discipliner, under förutsättning att man är öppen för det förstås och vill lyssna till andra... 


Flera kommentarer som gällde den akademiska träningen menade att vi inte får fram bakbenen ordentligt, att gångarterna hos hästen försämras (!), att vi inte får bak hästens tyngdpunkt och att hästarna inte rundar sin rygg. Ganska anmärkningsvärt då det är mycket detta som basicarbetet går ut på och att vi skolar hästen för att den ska bli liksidig och fri i sina bogar, lätt i framdelen som ett resultat av bakbenens framkliv och att den så småningom ska kunna sätta sig med 100 % av vikten på bakbenen i en levad. Samtidigt så kanske vi AR-ryttare ska ta till oss liiite av det andra tycker sig kunna se och försöka visa upp något annat än bara försök till skolhalter och mjuka vinklar i bakbenen. Under förutsättning att vår sits och hand är tillräckligt skolade så har vi ju både starka och väldigt förbara hästar när de kommit upp en bit i den akademiska utbildningen. Kanske vi borde visa upp mer av denna styrka och förbarhet och i mer praktiska situationer där den syns som bäst? Plockar nog fram WE-hinderna i eftermiddag för lite praktisk AR-träning och funderar vidare på det där ;)


Venus har definitivt förbättrat sin formgivning, sina gångarter, sin balans och sin följsamhet väldigt mycket med hjälp av 4 års AR-träning. Framför allt så mår hon också bättre mentalt. Här följer hon mig ganska bra i traven (film från i vintras) men själv måste jag skola både sits och hand lite till innan jag kan rida t.ex slalom enhändigt i balans. Det är bara att jobba vidare :)

#ridkonst  #dressyr #we 

Av Ann - 24 september 2014 00:00

Jag har nästan inte velat sitta upp på Venus efter kursen på Gustavsborg då jag varit ganska övertygad om att det skulle vara riktigt svårt att återfinna den där magiska känslan som Hanna hjälpte mig finna i ridningen. När jag så igår bestämde mig för att sadla och äntra hästryggen så valde jag att rida ut i skogen helt pretentionslöst och bara tillsammans med Venus njuta av det fina vädret. Detta naturligtvis i ett mer eller mindre omedvetet försök att undvika ta tag i det där svåra, haha :)) Men, naturligtvis så kunde jag inte bara sitta och inte göra någonting skrittandes på långa tyglar och jag började tvärtemot min avsikt fundera över min sits och hjälpgivning. Jag tänkte på att vara mjuk och följsam i vänster knä och höft, slappna av och förlänga ländryggen på vänster sida och så se till att tyngdpunkten fortfarande höll sig i mitten genom att jag lade lite x:a tyngd i min högra armbåge. Jag försökte också sitta lite bredare med händerna för att tyglarna inte skulle vidröra Venus hals utan avsikt. När jag väl behövde använda den indirekta tygeln försökte jag ha i åtanke att minimera hjälpen. Det visade sig att det oftast bara behövdes knappt en vibration, Venus svarade fint på detta och hon blev också allt mer avslappnad och följsam efter hand. Stor del av rundan kunde jag påverka Venus riktning och formgivning genom att bara ""minnas känslan av" eller "visualisera" för mig själv hur vi skulle förflytta oss genom olika svängar och passager. Häftigt och samtidigt väldigt avkopplande för både mig och min pålle  :)


Nu så är det dags att titta på Christina & Lucky samt lite senare Gitt & Rocco. Håller tummarna för att regnet håller sig borta...


Under gårdagens lektioner var jag bland annat hos Linda & Arisco som jobbar vidare med longeringen. Deras kontakt och kommunikation har blivit så mycket bättre och så även Lindas kroppsmedvetenhet. Under lektionen jobbade vi med följsamheten och Arisco som nu äntligen lyssnar till matte får träna i att följa signalerna från hennes skuldror :)



Raffe är en hopphäst som är lite stel i sin höger höft och på grund av spänningar vill han gärna kontraställa i nacken i höger varv. Igår arbetade jag honom för andra gången. Han har redan fått till en bättre stretch i sin vänstersida vilket också gör att högerhöften kommer lättare fram i skritten. Här på bild har även spänningen i nacken släppt för en stund, han får en jämn böjning genom hela kroppen vilket också ger en korrekt ställning.



Att arbeta vid hand känns just nu som det optimala vid träning av Poseidon. Min position förstärker innertygeln vilken Poseidon behöver lite extra då han annars gärna vill belasta innerbogen på det böjda spåret. Här avlastar han sin innerbog i vårt försök till en slutarörelse.

#ridkonst  #dressyr 

Av Ann - 23 september 2014 00:00

Nu kommer här då sent omsider ett blogginlägg efter helgens övningar! :)

Hanna Engström var som vanligt fantastisk att lyssna till och lära av. Kursen som hölls på Gustavsborg kom mycket att handla om att inte göra för mycket och att inte använda för stor hjälpgivning. Det blev med andra ord en kurs som var som klippt och skuren för mig ;) Det slår mig att av någon anledning känner vi kursdeltagare alltid så vid Hanna-kursers avslut, att vi alla har fått precis de individuella pusselbitar som vi behöver just för tillfället och framöver :))

Jag själv fick nya insikter i groundwork-arbetet där jag först och främst måste se till att ansvara för min egen balans. Att sedan låta hästen följa och stanna i balans är precis det som jag själv brukar traggla med mina egna stackars elever. Nu kunde varken Venus eller jag riktigt sköta vår uppgift till en början vilket nästan kändes lite komiskt. Att man ser sina egna brister hos andra blev för mig ett väldigt träffande uttryck :))  Under ett av passen hjälpte Hanna mig med min kroppsmedvetenhet på marken och jag kom ytterligare ett steg närmare min egen rakriktning genom att bli mjukare i vänsterhöften. I samband med detta hittade jag då också en avslappning och förlängning av min vänstra ländrygg så att jag fortfarande kunde ha en centrerad tyngdpunkt. Sååå klockrent! Höjdpunkten var dock när Hanna i slutet av sista passet stenhårt förbjöd mig att använda tygel och sitshjälper. Medan Venus skrittade på volten i en framåt - nedåtsökning skulle jag istället bara vara alldeles neutral, mjuk och stilla. Sedan skulle jag försöka minnas känslan av den bästa öppnan jag någonsin gjort till häst, detta fortfarande utan att använda någon övrig hjälpgivning. Därefter skulle jag minnas känslan av den bästa slutarörelsen. Venus svarade direkt och gjorde en svag öppna- respektive slutarörelse, med bibehållen formgivning. Fantastiska häst...


Jisses vilken lyssnandes och följsam häst jag har. Här lyssnar vi båda till Hannas kloka ord.

#ridkonst  #dressyr  


Av Ann - 19 september 2014 00:00

Sista tiden har jag haft mycket fokus på ytterhjälperna och min vana trogen har jag åter gått i fällan och gjort "för mycket". Jag har märkt det på att skolorna inte funkat riktigt bra, varken från marken eller ryggen, detta då Venus f.a. har haft svårt att placera sitt inner bakben och med att få till bröstkorgsrotationen. Jag tycker också att hon blivit lite mer framtung än vanligt. Under gårdagens longeringsarbete när inte öppnorna ville fungera så avbröt jag och gick istället igenom var hjälp för sig från longeringspositionen. Då upptäckte jag att min madame svarade dåligt på den indirekta innertygeln(!). Jag fick då pinsamt erkänna för mig själv att jag ju faktiskt slarvat lite med att kolla svaret för innerhjälperna sista dagarna... När jag förtydligat innertygeln så genast avlastades Venus innerbog (självklart så här i efterhand), innerhöften som varit blockerad av bogen kom fram och inner bakben kunde trampa in och fram mot tyngdpunkten i en öppnarörelse. Nog för att jag vill att ytterbogen ska lyftas och att ytter framben ska komma i rätt riktning på voltspåret (vilket Venus har lite svårt för) men jag vill ju inte låta det bli på bekostnad av innerbogens lätthet eller bakbenens framåtkliv. Det här är allt lite klurigt. I eftermiddag ska jag och Venus iväg till Gustavsborg på kurs för Hanna Engström. Kursen kunde inte ha kommit lägligare :)


En bild från gårdagens lektion med Ulla & Gaznica där vi försöker ha koll på båda (!) bogarna ;) Gaznica går fortfarande lite lågt med huvudet vilket hon har behövt göra ett par månader för att kunna släppa spänningen i sin överlinje. Det har under denna tid hänt mycket positivt i hennes kropp. Efter hand som spänningen släppt har hon börjat gå i en rundare form och i en bättre balans där hon trampar under sig mer med båda bakbenen. Bröstryggen har höjts och hon har fått en större bogfrihet. Ulla gör ett jättefint jobb!

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 17 september 2014 00:00

Det känns riktigt lyxigt att kunna få arbeta utomhus dessa fina höstdagar. Igår hölls förmiddagens undervisning dessutom hos Josefin i den vackra miljön kring Bosjökloster vilket inte gjorde det hela sämre. Hästarna, ja de verkade också tycka träningen var helt ok :)


Till stallet då det är dags för träning! 



Det 4-åriga holländska varmblodet Fiffi har lite spänningar både fysiskt och mentalt att arbeta bort och hon har med mattes hjälp redan kommit en bra bit på väg. Igår fick hon börja med att träna på det mest grundläggande, att hålla sig inom den ram som Josefin angivit samt på att ta ansvaret för sin egen balans. Lite mer längd på kapsontygeln kombinerat med Josefins mjuka hand och tydliga ram gjorde att Fiffi till sist slappnade av fint under arbetet.



Martina som blivit medryttare i stallet har lång och bred erfarenhet av hästar. Hon  gjorde ett strålande jobb sin första AR-lektion. Vi diskuterade biomekanik och gick igenom de olika hjälperna. Insiktsfullt uttryckte hon i slutet av passet; "Hästarna kan ju redan allt, bara jag förstår vad jag gör och gör rätt". Så sant, så sant...



Här får Ella 14 år fram sin innerhöft. Samtidigt får hon en fin stretch på utsidan. 

                 


Josefin fick arbeta uppsuttet denna gång på sin Boulonnais Taranis, 7 år. Taranis är bara riden ett 30-tal gånger och vi fick helt enkelt "testa" vilka hjälper som han behövde träna mest på med ryttare på ryggen. Efter en stund blev fokus på att förklara ytter- och innertygel och Taranis fick också jobba lite med sin balans.  Josefin gjorde ett strålande jobb och i slutet sökte sig Taranis fint framåt nedåt samtidigt som han hade fina fria bogrörelser.  Efter passet sågs i hagen en nöjd och nyrullad  pålle. Dessa vita hästar...


#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 15 september 2014 00:00

Jag har ofta undrat varför veterinärer inte i större utsträckning diskuterar med hästägare kring träningens och ryttarens påverkan på hästen. Kanske är det p.g.a samma orsaker som inom humansjukvården, att det ofta inte finns tidsutrymme för något annat på kliniken än att behandla den aktuella åkomman? Att försöka utreda eventuella orsaker till t.ex. hältor (med egna ögon se hur ryttaren rider sin häst, diskutera formgivning, biomekanik eller vilken utrustning som används när och hur) hade säkerligen kunnat göra mycket för att förebygga nya skador. Det hade framför allt ökat kunnandet hos hästägarna och gjort dem mer medvetna om hur de själva kan bli bättre ryttare och påverka sin hästs hälsa och ridbarhet. I senaste Hästfocus finns en artikel som handlar om det jag efterfrågar. Veterinär Sara Nyman ger en väldigt tydlig bild av vad som behövs för att öka hästarnas välfärd. Hon beskriver så väl att det inte handlar om att ha en duktig eller lat häst, om man använder bett eller bettlöst, barfotaverkning eller skor, vilken tränare man har etc. etc. Det handlar bara om OSS och vår kunskap och förståelse för hästen som biologisk och tänkande varelse. Vi måste också ha insikt i hur vi själva påverkar hästen, med träning, med handen, med våra snedheter i sitsen och med foder och hästhållning i övrigt så att vi kan förebygga skador. Det borde finnas fler som Sara Nyman. Läs! :)


Ett exempel på hur man kan jobba för en sund formgivning inom AR;

Rocco är en häst av sportmodell och har tävlat mycket i dressyr. Bakbenen har mycket påskjut och hon "rullar" väldigt långt över sina bogar. Hennes framhovar lämnar ofta inte marken förrän de kommit en bra bit bakom tyngdpunkten och hon slår som en följd av detta också lätt i sko. Med frambenen så långt under sig får hon ett stort övertramp i fria skritten vilket i och för sig brukar ge höga poäng på dressyrtävlingarna, MEN man bör veta om att denna formgivning är belastande för frambenen med ryttare på ryggen. För att Rocco ska röra sig i bättre balans på en ridbana och  undvika överbelastning av f.a. inner framben och bog behöver hon  hjälp med formgivningen på böjt spår.

Här börjar Gitt förbereda en travstart. Hon har redan format Rocco efter det böjda spåret och flyttat bak tyngdpunkten något. Roccos tidigare så stela högerhöft har minsann kommit på plats och bakbenet bär nu genom att trampa in i riktning mot tyngdpunkten. Nu ska bakbenens vinklar aktiveras och tyngdpunkten flyttas bak ytterligare. Detta så att Rocco blir lätt framtill och bär upp sig med bakbenen i travstarten istället för att skjuta vikten mot bogarna och lägga sig på hand. 

#ridkonst  #dressyr 

Ovido - Quiz & Flashcards