Alla inlägg under juli 2013

Av Ann - 30 juli 2013 06:00

Vi pratar ofta om att hästen ska lösgöras men det är ju så att för att kunna uppnå detta så måste vi först och främst lösgöra oss själva (gäller då inte minst mig själv)! Gårdagens lektion med Elin L var en ytterligare bekräftelse på denna sanning. Elins följsamhet, kroppskontroll och centrering av sitsen har förbättrats en hel del den sista månaden. Detta ger en väldigt positiv effekt även i Chaplins stela kropp som då lättare kan slappna av och försöka följa hjälpgivningen. Det slår mig att så bra dessa båda individer är för varandra :)

Elins vänsterben som ibland lever sitt eget liv och inte riktigt går att kontrollera börjar nu allt oftare och allt längre stunder kunna slappna av vid ridningen.

 


Elin sitter här avsiappnat och i balans med rörelsen. Chaplin börjar hitta böjning och formgivning, innerhöften kommer fram och på denna bild trampar han in med inner bakben under tyngdpunkten. Detta i hans svåraste varv. Yes! :)

 


 Även i detta varv kommer Chaplins innerhöft fram

 


#ridkonst

Av Ann - 29 juli 2013 07:36

Venus har efter vrickningen varit lite högre i sin vänstra höft än i höger. Det verkar som om den lätta träningen sista veckan påverkat detta enbart positivt och nu kan jag knappt se någon höjdskillnad alls. Susanne som var med mig på träningen i Ballingslöv tog lite foton då jag fick gå igenom hjälpgivningen från marken :)


Här tränas böjning och viktförflyttning i halten. Detta är en "öppnahalt" där vikten läggs mer på inner fram så att ytterbogen blir fri



Nedan flyttar vi framdelen innanför voltspåret med hjälp av yttertygelns vikt mot halsen. Bibehålls böjningen blir det då en öppnarörelse

 



Jag förtydligar innertygeln med hjälp av fingertopparna för att flytta framdelen utanför voltspåret. Det leder till en slutarörelse

 



Här arbetar jag med inner bakben, stretchar utsidan och får en öppnarörelse



På denna bild aktiverar jag inner bakben lite mer. Venus rundar ryggen, har kraftigare vinklar i kruppan och tyngdpunkten längre bak. Öppnarörelsen går emellertid inte igenom hela kotpelaren som önskat då där finns en spänning i framdelen (väggen var jättefarlig...) och Venus ligger för mycket på inner hand



Här föklaras ytter skänkel med hjälp av spöets position, ytter bakben aktiveras, bakdelen flyttar innanför voltspåret och vi får en slutarörelse    

     

#ridkonst #hästar


Av Ann - 28 juli 2013 09:21

Videoklippen i mina tidigare inlägg har slutat att fungera. Jag jobbar på detta...

Av Ann - 28 juli 2013 00:36

Hemma med min pärla :) Träningen för Elise Nilsson blev precis så lärorik som jag hade hoppats på. Venus hade svårt att slappna av men jag fick fler hjälper på plats i markarbetet och vi började nosa lite på skolskritten. Elise är så duktig och min läxa blev, tro det eller ej, att förtydliga ramen (!). Det som jag själv brukar tjata på mina egna stackars elever om :)) Men det känns absolut rätt och gör jag läxan ordentligt tror jag det kommer att betyda väldigt mycket för Venus och min fortsatta kommunikation och utveckling. Venus överträffade sig själv och backade inte ur transporten en enda gång när vi lastade, varken på dit- eller hemvägen. Härligt när träningen ger resultat! :)

Idag blir det inga lektioner av något slag utan Venus och jag får "fint besök" hemmavid. Tror jag väntar med att släppa ut henne i hagen till efter besöket... ;)


Trots mina förmaningar envisas Venus med att kamouflera sig i hagen... :O

 




Av Ann - 27 juli 2013 07:00

Allt är förberett. Det är bara hästen som ska in i transporten också. Nu åker vi på träning för Elise Nilsson. Vi får ju ta det lugnt med Venus ben så mitt mål är att Venus ska slappna av och att vi lär oss mer kring kommunikationen i markarbetet/longeringen. Kanske målet ändras under dagen beroende på vad Elise funderar ut. Jag återkommer med rapport :)


Godis förväntas när man varit duktig på träningen...

 





Av Ann - 26 juli 2013 13:03

Det har varit mycket fokus på lastträning sista dygnet men det har gett resultat! :) Idag lyckades jag lasta själv och stänga bommen bakom min madame. Hon var lugn och accepterade den framåtdrivande hjälpen vid de tillällen hon började tänka bakåt. Även Madde fick ett träningspass i transporten med sin Rosie. Efter lite inledande förklaringar av ramen så stod till sist även Rosie lugnt och avslappnat inne i transporten medan stormatte Camilla rörde sig bakom henne och klappade henne lugnt på korset. Både Venus och Rosie har svårt att släppa det som händer utanför transportens väggar. Kanske bara som jag själv upplever det men visst är ston lite mer ifrågasättande och i behov av kontroll än valacker?


Igår lyckades minsann Venus även få till slutan i trav i longeringen. Jag behövde dock vara nära henne och jag fick flytta min position längre fram innan det fungerade.


 
 



Av Ann - 25 juli 2013 09:57

Idag planeras för transportträning och förhoppningsvis ett ridpass med Venus. Jag hade egentligen tänkt träna lastning mycket mer under min semester men Venus vrickning har satt stopp för det hela. Som långsiktigt mål med lastträningen har jag naturligtvis att kunna lasta själv men det som gäller nu är att det i helgen är kurs för Elise Nilsson och då vill jag väldigt gärna kunna vara med. Det blir till att ta det väldigt lugnt idag vid lastningen och jag hoppas att Venus ska känna sig så pass trygg nu så att hon inte slänger sig för häftigt bakåt. Har hon ett uttänjt ledband så är det lätt att hon vrickar sig igen. Håll tummarna...


Foto:

I samband med Rhimes pass häromdagen utprovades ett akademiskt huvudlag med kapson. Huvudlaget satt som synes perfekt och Rhime verkade tycka det var helt ok. Rhime har mycket spänningar i sin kropp och träningen "framåt-nedåt" som vi ska fokusera på ett tag nu med hjälp av kapsonen är precis rätt medicin :)

 

Av Ann - 24 juli 2013 15:45

Ligger på stranden vid sommarstugan och päser. Venus som fortfarande är något svullen i sitt ben fick ett kort longeringspass tidigt i morse. Hon hittar allt lättare sin formgivning nu på voltspåret och hon kan gå i riktigt fin avslappnad trav vilket är underbart att se då det varit så mycket spänningar just i longeringen. Jag hann även med att titta lite på Elin & Ena. Elin var frustrerad över att Ena var tittig och okoncentrerad och hon tyckte inte att travarbetet fungerade då hästen jämt ville dra iväg åt fel riktning. Jag har vid detta laget lärt känna Enas krav på sin ryttare så vi testade att lägga fokus på Elins koncentration och hennes egen uppgift i samarbetet med hästen. Voilà så blev hästen lugn som en filbunke och travarbetet gick som en dans :D

Elin & Ena i morgonsol

 


Vackra Västersjön i eftermiddagssol

Ovido - Quiz & Flashcards