Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Smärtgränsen

Av Ann - 19 maj 2015 00:00

Jag hade en viss förhoppning förra veckan om att Venus skulle ha blivit bättre till i lördags då Bent-kursen drog igång. Jag kom emellertid till undervisningen med en häst som fortfarande hade ont. Hon var absolut bättre i främre delen av sin rygg men hon drog upp buken och ville inte sätta under sig vänster bakben ( ingen hälta dock). Och det var detta som vi fick rätta oss efter under lektionerna, att hela tiden känna efter var gränsen gick vilket var olika från pass till pass. Bad jag om för mycket så sade Venus ifrån tydligt vilket man förstås ska vara tacksam för. Kontentan blev att absolut inte pressa henne närmsta tiden framöver men samtidigt så är det viktigt att hålla igång och stretcha henne och försöka hålla henne mjuk så hon inte blir fast i sin snedhet. Något viktigt jag också uppmärksammades på under kursen var Venus hovar. Jag har varit så fokuserad på det som hänt henne i ryggen att jag nog helt enkelt glömt bort resten av hästen. Visst har jag sett att hon stått och avlastat bakdelen, men inte att hon stått "på tå" och f.a inte att hon avlastat utsidan av vänster bak så mycket att hoven blivit sned (!). Nu när jag kommit hem från kursen har jag konstaterat att hon faktiskt också är värmeökad just på utsidan av bakhoven och att hon dessutom är röd kring den hovens ballar. Tänk om det finns andra förklaringar till Venus kvarvarande spänningar än muskelbristningen i ryggen? Nu blir det hovslagaren nästa!


Under passen guidade Bent mig i arbetet från marken. Jag fick arbeta ur olika positioner och så arbeta med mitt eget kroppsspråk.  


#Ridkonst  #Dressyr 

 
 
Christina

Christina

19 maj 2015 07:05

Lika fina som alltid, kära Ann & Venus.
Önskar bästa bättring och läkande för henne och hoppas på snart återseende.
Stora varma kramar

http://sunthastfornuft.se

Ann

19 maj 2015 16:31

Tack snälla du! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards