Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

Det goda med det onda

Av Ann - 22 mars 2015 08:00

Äntligen en morgon då jag vaknar och känner mig något piggare :D Och vet ni vad? Trots eller kanske tack vare min låga energi så hade jag och Venus igår ett pass som var utöver det vanliga! Och tack vare sjukveckan så har jag haft desto mer tid att läsa! Inget ont som inte har något gott med sig  ;)

Jag lär mig så mycket nu och försöker planera träningen enligt alla de tips Marijke ger i Mastery-utbildningen så att jag får ett bra upplägg och innehåll i uppvärmning, ridning/markarbete och nedvarvning. Det är till väldigt stor hjälp att ha ramverk, olika strategier och verktyg att ta till. Jag kan slappna av och tänka t.ex att

"Nu i början av passet ska vi bara jobba i komfortzonen. Kul det ska bli att testa om hon svarar på bara mina tankar och energi." eller  "Nu är vi stretchzonen, här gnisslar det lite och hon är lite grinig precis nu, men det är ok! Jag får förklarat det jag vill och jag kan reparera skadan i relationen alldeles strax med hand-overledarskap."

Marijke lär också ut mycket användbart om hjälpgivning, om timing, om  "pressure" och eftergifter av alla slag. Jag har ju inte kunna träna så mycket denna vecka och jag ser fram emot allt att utforska. Marijke förklarar så bra och igår så lyckades jag för första gången någonsin tror jag ge en eftergift i ordets rätta bemärkelse, d.v.s inte bara  lätta på handen utan även ge eftergift i sitsen och framför allt mentalt. Venus blev sååå nöjd och vi gjorde tillsammans under "coachande ledarskap" vår första diagonalsluta med piruett i galopp. Piruetten var nog först Venus idé och jag tänkte ja, varför inte? I balans och med mjuka bakben blev det som om vi inte gjort annat. Fantastiska häst...



Tyvärr ville inte kameran få med galopparbetet men här kommer en bild från vår nedvarvning igår då vi provade lite "Liberty". Jag har inte börjat på Libertymodulen i ST ännu utan vi leker bara lite och det går framåt. Venus väljer allt oftare att följa istället för att gå ifrån mig  :)

 

#Ridkonst  #StraightnessTraining  #Dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards