Direktlänk till inlägg 8 mars 2015

Balans på schemat

Av Ann - 8 mars 2015 00:00

Ridkonst definieras ofta som "när två själar vill vad två kroppar kan". Ibland ställs också frågan; "Vad är ridkonst för dig?" Detta svar upplever jag ändras från gång till gång och från person till person beroende på var i utvecklingen man befinner sig. Visst är det främsta målet glädje för både människa och häst men själv tror jag också det finns en annan stark drivkraft inom all form av ridkonst och att man i kommunikationen med hästen vill uppnå det som eftersträvats genom alla tider, nämligen att förstå och försöka "bli ett" med naturen! Och finns det någon annan varelse i vårt civiliserade samhälle som är närmare naturens väsen än hästen? Hästen läser vår energi så snart vi kommit inom stalldörren, den vet innan oss själva vilka tankar, frustrationer eller "gremlins" vi bär på, den kompenserar för våra kroppsliga svagheter när vi sitter på ryggen samtidigt som den måste brottas med sina egna. För att uppnå målet att "bli ett" behöver vi därför oftast arbeta med både oss själva och vår fyrbenta springare. Vi behöver uppnå balans och harmoni, både kroppsligt, tankemässigt, emotionellt och själsligt vilket innefattar många processer och som förmodligen inte någon tycker är en speciellt lätt uppgift... Efter att ha påbörjat Masteryprogrammet i Straightness Training så blir det också allt klarare, det går inte att kräva något av hästen som jag inte kan finna i mig själv. Hästen är min spegel och har jag själv någon form av obalans kommer det att yttra sig även i ridningen och i övriga samarbetet med hästen. Oj, vad jag har att lära... Härligt! :)


Min "Mud Queen" blir allt starkare. Igår studerade jag hennes naturliga asymmetri som en uppgift i ST Mastery

    



Duktiga Vanja och Jumpy. Båda har obalanser i sina kroppar men börjar nu bara efter ett par lektioner få koll på både ben, bogar/skuldror och avslappning  



My tränar för tillfället Tyri enbart från marken vilket är ett utmärkt tillfälle att träna upp kroppskontrollen inför framtida träning från hästryggen. Här kollar vi vår tyngdpunkt och balans. Tyri står snällt stilla och studerar det vi gör.

 


#Ridkonst  #Dressyr  #StraightnessTraining


 
 
Ingen bild

Karen Monnet

10 mars 2015 09:11

Hvor er det en dejlig blog du har.
Måden du fortæller og reflekterer gør godt.
Jeg er selv begynder, deltager i Straightness Training Home study course. Bor på Bornholm.

Ann

10 mars 2015 11:37

Hej Karen!
Vad trevligt med hälsningar från Danmark! Och vad kul att du tycker bloggen är givande! Ja, att formulera sig i skrift är ett väldigt bra sätt att reflektera och att göra kunskap till "sin egen" rent inlärningsmässigt. Kan rekommenderas.
Vi ses på ST-forumen! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards