Direktlänk till inlägg 2 januari 2015

Nu är det bara resten kvar :)

Av Ann - 2 januari 2015 18:00

Så är det 2015, ett nytt år efter en rolig och utvecklande jul med mycket ridning och lektioner. Venus har härligt nog hittat en bättre balans och en grundform där hon är lättare på hand och bogarna har blivit friare. Själv har jag nog börjat sitta lite mer stilla och störa henne mindre. Jag märker dock tydligt att det är dags för egen del med ett besök hos kiropraktorn. Jag har blivit mer sned i min hals/ bröstrygg igen och av den anledningen måste jag koncentrera mig mer än annars på att få min egen tyngdpunkt rätt. Något som nog bidragit till att balansen och kommunikationen ändå förbättrats i ridningen är att vi äntligen börjar få till något som liknar galoppslutor. Venus har ju i sig ett ganska så platt kors och för ett par år sedan när hon hade kvar sina spänningar i överlinjen så hade hon ju ett sådant påskjut i galoppen att hon kunde knappt galoppera inne i vårt lilla ridhus. Hon fick helt enkelt inte plats med mer än ett par galoppsprång på kortsidorna och hon slängde sig runt i hörnorna med efterföljande konster och bocksprång.  Nu är hon mjukare i bakbenens vinklar, hon kan runda sin ländrygg mer och har fått bak tyngdpunkten vilket gör henne betydligt mer förbar. Det finns ju mer att önska då det gäller lösgjordhet och form men det som nu äntligen efter mycket slit börjar komma på plats i galoppslutan är också placeringen av inner bakben vilket jag tror varit en liten tröskel för oss båda. Med båda bakbenen i rätt riktning så är det ju bara att jobba vidare med resten... ;) 

God fortsättning alla på nya året! 


Pyntet från Luciashowen är kvar i ridhuset, likaså möjligheten att spela upp musik och Venus och jag har haft det riktigt mysigt under våra träningspass i jul :)
 
#ridkonst  #dressyr


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards