Direktlänk till inlägg 17 december 2014

Spänningar lossar

Av Ann - 17 december 2014 00:00

Lite från gårdagens träningar;


Ulla bestämde sig i sista stund för att lasta Gaznica i transporten och ta sig till ridhuset. Bra val visade det sig då regnet inte lät dröja med att smattra på taket. Jag höll i longerlinan och vi tittade på Ullas sits och balans. Oj, vad jag kände igen mig i de svårigheter Ulla beskrev. Det blev stor skillnad till det bättre när vi lyckades lossa lite på hennes spänningar i f.a knän och fotleder. När Ulla dessutom lyckades få hästens bogar mer fria och placerade mer mitt mellan tyglarna så blev även Gaznica sååå nöjd :)



Typiskt nog började regnest ösa ned även när Margareta och Ambra skulle träna longering på utebanan. Vi tog då istället intilliggande carport i beslag och introducerade slutahjälperna. Gick ju hur bra som helst! Det har redan skett mycket positivt i Ambras kropp, hennes rörelser och i hennes sinne på bara några veckor. Här börjar hon svara för indirekta innertygeln.

 



Det syns att Ariel har lite kvar att växa ;) Hon börjar nu acklimatisera sig efter att ha vuxit upp i lösdrift och ganska så ohanterad ha flyttat till stallet i S. Vram. Åsa har jobbat mycket med att vinna hästens tillit och förtroende. Ariel är så ung ännu och har förstås svårt att hålla koncentrationen en längre stund så det blir bara väldigt korta träningspass. Men hon följer nu Åsa fint både i ledövningar och i underträdelse, hon söker framåt och hjälpgivningen har börjat introduceras så smått. Igår blev det också lite träning av travstarter. Det fixade de båda galant :)  



Med Venus tränade jag hjälpgivningen i longering. Det var som vanligt lite svårare med höger öppna där hon inte har lika lätt att få under sig sitt inner bakben. Hon behöver också få manken lite mer på "rätt håll" i detta varv. Stallkatten höll oss som vanligt sällskap hela passet. Han travade runt oss och bara väntade på att det skulle bli hans tur att få uppmärksamhet. Venus dög tydligen alldeles utmärkt som kelkompis trots att hon var blöt och lerig  :))

 


#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards