Direktlänk till inlägg 25 augusti 2014

När lite gör mycket

Av Ann - 25 augusti 2014 00:00

Jag upplever att jag fortfarande gör nya upptäckter utifrån intrycken jag fick med mig från ARena2014. Igår red jag Venus hela passet enhändigt och det känns så härligt att nu faktiskt lyckas göra detta emellanåt :) Formgivningen kanske inte var den bästa men det jag fokuserade på var främst sits och förbarhet. Det var tre saker som jag försökte hålla i huvudet;

1. Få ytterbogen på plats och ytter framben i rätt riktning. En viktig lärdom från Christofer Dahlgrens clinic och välbehövlig träning för Venus och mig.  

2. Inte låsa mig i min ytterhöft. Katrin Wallberg har en teori kring sitsen som bland annat innebär att ryttaren ska föra fram ytterhöften på böjt spår. Detta har medfört lite kaos i mitt huvud och jag har laborerat med sitsen efter hemkomsten från Arena. Det jag kommit fram till är att jag faktiskt varit lite låst min ytterhöft och inte följt hästens rörelser på utsidan. Därav har också Venus ytter framben haft svårt att följa det böjda spåret. Jag tar inte direkt "fram" min ytterhöft nu men jag har blivit mer observant så att jag åtminstone inte drar bak den och låser den i ett läge. En viktig pusselbit :)

3. Hanna Engström talade under sin clinic om känslan av att ha energi som från ett ettrigt litet sto i ländryggen. När jag använder mig av denna energi får det mig att svanka mindre och jag upplever att jag får en bättre balans, rakare hållning och behöver göra mindre (!). Kanske är det bara en tillfällighet men det känns också som om mina magmuskler blir aktiverade på ett annat sätt, att jag är mer stilla och att handen faktiskt blir mer oberoende av sitsen. Det är ju så mycket kvar att jobba med men tänk om så lite kan göra så mycket...


En skön kväll trots regnet och det bästa av allt en nöjd häst ;)

   


#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards