Direktlänk till inlägg 22 februari 2014

Diskussion med resultat

Av Ann - 22 februari 2014 00:00

Venus och jag fick igår inleda träningspasset med 20 minuters ledövning... En fyrhjuling som hade kul i vårvädret, som fräste runt i leran några hundra meter bort och som enligt Venus hade lyktor som ögonen hos ett rovdjur tog alldeles för mycket av hennes uppmärksamhet.  Efter att i insjön på utebanan mycket tydligt ha förklarat för min madame att jag inte bryr mig ett dugg om hennes bensprattlande men att hon utan undantag ska följa mig på respektfullt avstånd och se till att ge plats för mig på sin insida så fick jag till sist en faktiskt ganska så ödmjuk häst som sade; -jovisst matte, ok matte, nej jag ska inte gå förbi dig matte och ja matte, jag ska gå så fint och definitivt inte skjuta ut innerbogen mot dig, åtminstone inte just nu... 

När vi var överens fortsatte vi tillsammans lugnt och fint men plaskblöta in i ridhuset där jag satt upp på hästryggen. Efter det som hade utspelats så måste jag erkänna att jag hade tappat en del energi och att jag inte förväntade mig något fantastiskt ridpass. Så jag bara fokuserade på att sitta stilla mitt över hästen med en så mjuk sits som möjligt. Men minsann om jag inte rätt vad det var hade en häst som lyssnade. Hon släppte dessutom ned mig på sin annars ganska så svåra vänstersida och samlingarna från ryggen fungerade bättre än någonsin. Det blev till att med mycket beröm avsluta efter en kvart. Där ser man! :)


Venus var uppmärksam under ridpasset och själv hade jag lite lägre energi än vanligt. Ett bra koncept åtminstone just vid detta tillfälle. Här förbereder vi oss för en renvers (förvänd sluta)

    

#ridkonst #dressyr


 
 
Ingen bild

jill

22 februari 2014 13:14

Så fin hon blivit Ann, det är en fröjd att se er !

Ann

22 februari 2014 17:56

Tack snälla Jill!
Ja visst har det blivit skillnad sedan hon kom till vårt stall för drygt 3 år sedan :)) Vi har förresten fortfarande kvar fleecetäcket som vi köpte av dig. Används mest då hon ska vara lite extra fin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards