Direktlänk till inlägg 23 november 2013

Vi jobbar på

Av Ann - 23 november 2013 01:30

Venus som fick opererat bort en knuta på halsen i tisdags har blivit tränad från marken de sista dagarna. Igår blev det så äntligen ett pass från ryggen där jag fokuserade på känslan i ytter sittben :)  Hanna Engström sade under kursen i helgen att när jag följer bröstkorgsrotationen med sätet så ska det kännas som om det finns en magnet i mitt ytter sittben så jag inte lyfter upp min utsida för mycket!  En väldigt bra beskrivning tycker jag :) Helt lätt är det inte men när jag väl hittar denna känsla så känner jag att jag blir mer stilla i sitsen och att skänklarna flaxar mindre. Jag känner att där är ganska mycket kvar att jobba på när det gäller utsidan, i sitsen och inte minst den indirekta yttertygeln som inte är riktigt befäst...


Då det gäller att vara mer stilla var det även något som Gitt fick att fundera över när hon igår skulle föra ut en av mediciner toppad Rocco på longervolten. Rocco har lätt att flytta tyngdpunkten både framåt och bakåt och är så himla känslig för kroppsspråket. Det var riktigt kul att se hästen börja gå i balans så snart Gitt själv började gå mer upprätt i sin longeringsposition och blev centerad i sin överkropp


Jag tittade även på Johanna & Hugo igår. De jobbar på med skolorna och har nu börjat träna på att skifta mellan öppna och sluta. Tanken är att Hugo så småningom ska hitta innerhöften och böjningen i den ena skolan för att sedan kunna föra med sig över till den andra :)

 


#ridkonst #dressyr #ridning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards