Direktlänk till inlägg 9 november 2013

Ny erfarenhet - IR

Av Ann - 9 november 2013 00:00

Under de tre år jag har haft Venus har hon förändrats väldigt mycket i sin kropp, till det bättre. Fortfarande är det dock så att även om hon nu fått en ganska fin överlinje och hon lyckas genomföra korrekta ställningar och böjningar i båda varven så finns det fortfarande kvar spänningar i käkarna och i hennes högra sida bakom nacken. Hon har dessutom kvar sitt magnifika sadeltvång... Venus kommunicerar tydligt när hon inte är tillfreds och det är frustrerande när jag då inte alltid förstår eller inte kan åtgärda orsaken till hennes missnöje.

Igår konsulterade jag Håkan Engqvist (http://www.ir-terapi-skane.se/) då han ändå kom till stallet och då jag hört att han fått goda resultat med sina IR-behandlingar. Håkan konstaterade att jag hade lyckats behandla "hälften" av min häst, d.v.s Venus övre halva, genom den akademiska träningen. De spänningar som fanns kvar i hennes kropp menade han hade sitt ursprung från en gammal skada med rejäla "låsningar i musklerna längsmed hela underredet" (tror det var så han uttryckte det) och kunde inte åtgärdas via någon träning. Han genomförde sin behandling och Venus som kan vara ganska ifrågasättande vid nya bekantskaper och pipande apparater var anmärkningsvärt tillmötesgående och avslappnad.


På denna bild kan man se spänningen som finns kvar bakom Venus nacke. För mig som är skolmedicinskt utbildad borde ju detta med IR vara rent hokus pokus men faktum är att jag redan på plats kunde se att Venus kropp svarade positivt  genom att sadeltvånget minskade, överlinjen förlängdes ytterligare och ganascherna "öppnades upp". Eventuellt kommer det att behövas ytterligare någon behandling av nacken men det är inte säkert. Resultatet kommer enligt Håkan att visa sig mycket inom de närmsta 10 dagarna och genom resultaten i träningen. X:a trevligt tyckte jag var Håkans positiva inställning till akademisk ridkonst :)

 

#ridkonst #IR

 
 
Ingen bild

Johanna

9 november 2013 09:09

Det lät ju härligt! Fortsättning följer?:-))

Ann

9 november 2013 10:55

Absolut! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards