Direktlänk till inlägg 18 oktober 2013

Duktiga elever :)

Av Ann - 18 oktober 2013 06:45

Trots att de flesta inom AR trampar upp och ned i samma utbildningsstege så är det så kul att se hur olika ekipage greppar uppgifterna och löser dem på olika sätt. Så klart beror olikheterna mycket på att bakgrunden skiljer sig och så även syftet med träningen. Gemensamt för de flesta ryttare är dock att de så småningom vill kunna komma upp på hästryggen och kunna kommunicera med hästen därifrån. Då är det förstås en fördel om hästen förstår hjälpgivningen. Igår hade jag trots regnet en mycket trevlig dag då jag kom till pass efter pass där kommunikation och hjälpgivning mellan häst och ryttare hade utvecklats  :)


Gitt har här lyckats förklara för Rocco att inte lägga sig på handen. Hon får flera fina steg till svar i öppnan där Rocco är i balans och inte viker sig i halsen som hon annars har så lätt att göra.  


Elin är trött i sina ben efter att vid upprepade tillfällen under passet ha stått i avlastningssits och fokuserat på att ha tyngdpunkten mitt över hästen. Detta är jobbig träning som bl a hjälper henne att få mer kontroll på sin kropp. Chaplin är väldigt nöjd då avlastningssitsen underlättat för honom att runda ryggen och hålla balansen och han lyckas då också göra fina igångsättningar i trav :)

 


Här visar Johanna Hugo ytterskänkelns hjälpgivning från marken


 

Efter att ha föklarat ytterskänkel och invändig tygel gör Johanna sitt första försök att få Hugo i en sluta längs med långsidan. Och så bra det går, trots mitt hesa kraxande... :))
 

#ridkonst #dressyr #ridning

 
 
Ingen bild

Johanna

18 oktober 2013 09:00

Det var så roligt och för mig(!) förvånande, över att vissa saker föll på plats meddetsamma i gårdagens lektion:-)), vilket vi fick i vissa läge, en kraxig bekräftelse på! ;-) Har inte riktigt förstått själv att vi har lärt oss, faktiskt en hel del, sen vi började med AR ett par månader tillbaks. En härlig känsla! Så det är bara att takta på och jobba på nästa veckas "läxa"!

Ann

20 oktober 2013 19:53

Så är det ibland och dem tillfällena lever man länge på, även i de stunder när det går lite sämre :)

 
Ingen bild

Johanna

21 oktober 2013 18:14

Så är det...det är levande varelser vi har att göra med o det går lite upp o ner emellanåt, så även med oss..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards